Mooi Online Website Veenendaal Internet bureau Websites Veenendaal
HETWORKS Website Veenendaal

0318 507 917

menu knop Website Veenendaal
Groei in crisis?

Groei in crisis? optie of noodzaak...

14 januari 2014 | Jan van Meerveld | 0 reacties

We leven in een tijd waar groei onder druk staat. Veel organisaties, maar ook personen zijn niet met groei bezig, maar druk doende schade te beperken en te overleven. Ik denk dat veel personen en organisaties al blij genoeg zijn als ze heelhuids door de crisis komen in plaats van ‘groei in de crisis’.

 

In de praktijk zie je dat bij crisis de reflex van een persoon of bedrijf is dat men letterlijk in een overleefmodus stapt. Behouden wat er is met zo min mogelijk verlies en kijken goedschiks of kwaadschiks door de crisis te rollen. De overleefmodus kenmerkt zich met het feit dat de persoon of het bedrijf het gevoel heeft out of control te zijn en grijpt veelal alles aan om te overleven. Met gevolg dat men reactief opereert i.p.v. proactief waarbij de persoon of bedrijf regeert.

 

Maar hoe doe je dat dan; regeren in crisis en werken aan groei, terwijl de markt of je omgeving onder druk staat. Hoe weet je zeker dat hetgeen je doet en de keuzes die je maakt ten goede meewerken aan groei? Dat zijn vragen die ik veel hoor en waar mensen en bedrijven naar op zoek zijn. Hoe kom ik weer in de ‘flow’.

 

Groei
Om te kunnen begrijpen hoe groei werkt en wat haar principes zijn, is het goed om het groeiproces wat om ons heen ieder seizoen van het jaar non-stop zich presenteert eens nader te bekijken. Hoe kunnen wij of onze onderneming groeien, als wij ons simpelweg niet aan de wetmatigheden van groei houden.
De natuur leert ons een aantal elementaire lessen. Zonder je aan deze wetmatigheden te houden, is het realiseren van groei, zoals het bedoeld is, zo goed als onmogelijk en blijft hetgeen wat groeit een kwetsbaar bestaan hebben.

 

De natuur leert ons dat wij allen, en ook bedrijven een unieke identiteit hebben. In deze ID, ons DNA zit alles wat ons uniek maakt; onze eigenschappen, onze talenten, onze bedoeling, onze waarden. Het bijzondere van de natuur is dat zij ons leert dat dit er al is voordat dit er uiteindelijk uit komt! Een zaadje in het klokhuis van een appel, heeft alles in zich om uiteindelijk een appelboom te kunnen worden en appels voort te brengen. Zo zit het ook met ons mensen. Wij hebben een uniek DNA en een uniek ID profiel. De vraag is of wij hiervan bewust zijn en dat wij bouwen aan onze Personal ID of ons Corperate ID, of dat wij op gevoel keuzes maken en richting en doel geven aan ons leven of bedrijf. Of ben jij een appelboom en doe je stinkend je best om peren voort te brengen?

 

Een persoon of bedrijf die leeft en werkt vanuit zijn unieke ID, staat sterk in het leven en weet wat hij of zij te doen heeft. In alles wat hij of zij doet, leeft men het ID. Voor bedrijven betekend dat ook dat alle mensen die werken voor de organisatie dit doen vanuit dit fundament; het Corperate ID en richting geven naar de ‘bedoeling’ en hier concreet invulling aan te geven. Het resultaat is natuurlijke groei. Echte groei die door de hele organisatie geleefd wordt en daardoor herkenbaar wordt in de omgeving waar het staat. Mensen en organisaties weten zich op natuurlijke wijze met jou of je onderneming te verbinden.

 

Ik daag je graag uit om hier eens over na te denken.

Webdesign VeenendaalWebsite Veenendaal – WordPress Ontwikkelaar – Webapplicatie – Website beheer

Delen?


Reageer op deze blog:

Uw naam:
Uw e-mailadres:
Uw reactie:

Om Spam te voorkomen worden reacties gemodereerd.

Over de schrijver

Jan van Meerveld
Jan van Meerveld
Ondernemer / Coach

Als ondernemer heeft Jan al veel meegemaakt. Hij is oprichter van Heli Flights en timmert nu hard aan de weg als bedrijfsvisionair bij ID Center. ID Center kan jou of je organisatie helpen bij het ontdekken en vinden van je unieke ID. Als groeicoach kunnen wij je begeleiden in je Personal of Corperate ID proces naar je maximale groeipotentieel.